Rodzaje butów rowerowych

6 maja 2021

Buty rowerowe to chyba najbardziej niedoceniany element sprzętu rowerowego. Wielu początkujących rowerzystów uważa, że buty nie mają z tym prawie nic wspólnego. Ale to jest błędna opinia.

Odpowiednio dobrane buty rowerowe zapewniają rowerzyście zwiększony komfort jazdy oraz chronią stopy przed urazami. Wyścigowe modele kontaktowe dodatkowo znacznie zwiększają efektywność pedałowania.

Wszystkie buty rowerowe dzielą się na 3 rodzaje:

  • buty trailowe;
  • buty MTB;
  • buty drogowe

Buty trailowe

Ta opcja jest świetna dla entuzjastów turystyki pieszej, którzy jeżdżą w stylu spokojnym na rowerach z pedałami bezkontaktowymi. Wygodne również do jazdy po mieście lub parku. Takie buty są podobne do zwykłych trampek, ale są pewne różnice. Podeszwa wykonana jest z twardej gumy, która pozwala na lepsze przenoszenie siły na pedały i nie ślizga się po ich powierzchni. Podeszwa posiada bieżnik, który zapewnia niezawodną trakcję na podłożu i skalistym terenie. 

Modele szlakowe muszą posiadać następujące cechy:

  • komfort podczas chodzenia i pedałowania;
  • ochrona przed urazami;
  • dobra wentylacja;
  • amortyzacja;
  • niezawodna przyczepność do nawierzchni i pedałów;
  • impregnat antybakteryjny;
  • impregnat hydrofobowy;
  • wygodne zapięcie.

Obuwie MTB

Do poważnej jazdy na rowerze i dla kogoś, kto lubi duże prędkości, potrzebne są specjalne buty rowerowe (https://www.erowery.pl/m/89988/odziez-obuwie-rowerowe), które są kompatybilne z pedałami kontaktowymi roweru. Umożliwiają one pedałowanie ruchem okrężnym, który przenosi obciążenie ze stóp na pedały podczas pełnego cyklu pedałowania, nie tylko poprzez naciskanie w dół, ale również poprzez pedałowanie w górę. Zwiększa to efektywność pedałowania o około 20%, pozwalając na osiągnięcie większej prędkości.

Buty wyścigowe powinny być lekkie, wytrzymałe i wygodne.

Takie buty mają w podeszwie otwory, przez które wchodzi rama pedału kontaktowego i tam się zatrzaskuje — w efekcie powstaje mocne połączenie, stopa jest trzymana sztywno i pewnie. Aby uwolnić stopę z kontaktów, wystarczy obrócić piętę. W razie upadku ruch ten jest wykonywany odruchowo przez stopę, a więc w 100% odpinany, co zmniejsza ryzyko urazu.

Jako podstawę podeszwy często stosuje się nie gumę, tylko bardziej sztywne materiały, takie jak karbon w wysokiej jakości modyfikacjach, czy plastik — w tych budżetowych.